Kontrole przeprowadzane przez CKE
Centralna Komisja Egzaminacyjna w ramach sprawowanego nadzoru nad okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi (art. 9d ust. 3 ustawy o systemie oświaty) przeprowadza w OKE kontrole w oparciu o zarządzenie dyrektora CKE. Kontrole te obejmują czynności, których celem jest sprawdzenie i ocena prawidłowości działania i wykonywania zadań przez kontrolowane OKE, dokonane na podstawie stwierdzonego podczas kontroli stanu faktycznego, przy zastosowaniu przyjętych kryteriów kontroli.
Czynności kontrolne przeprowadzane są w oparciu o kryteria: legalności, gospodarności, celowości, rzetelności i sprawności organizacyjnej.
Każda kontrola ma na celu w szczególności:
1) badanie zgodności działań podejmowanych przez OKE z obowiązującymi przepisami prawa
2) ujawnienie nieprawidłowości i osób odpowiedzialnych za ich powstanie, a także przyczyn
i okoliczności powstania tych nieprawidłowości, a także ich skutków
3) wskazanie sposobów i środków umożliwiających usunięcie ujawnionych nieprawidłowości oraz sprawdzenie realizacji zaleceń pokontrolnych.
2) ujawnienie nieprawidłowości i osób odpowiedzialnych za ich powstanie, a także przyczyn
i okoliczności powstania tych nieprawidłowości, a także ich skutków
3) wskazanie sposobów i środków umożliwiających usunięcie ujawnionych nieprawidłowości oraz sprawdzenie realizacji zaleceń pokontrolnych.
Kontrole w OKE, z wyjątkiem kontroli doraźnych, prowadzone są zgodnie z planem kontroli na dany rok sporządzanym do 31 grudnia roku poprzedzającego.
Kontrola może być przeprowadzona jako:
1) kompleksowa – obejmująca całokształt działania kontrolowanej jednostki organizacyjnej
2) problemowa – obejmująca wybrane zagadnienia lub grupy zagadnień z działalności kontrolowanej jednostki organizacyjnej
3) doraźna – mająca charakter interwencyjny, wynikający z potrzeby pilnego zbadania określonych zdarzeń
4) sprawdzająca – mająca na celu sprawdzenie wykonania zaleceń pokontrolnych kierowanych do kontrolowanych jednostek organizacyjnych.
2) problemowa – obejmująca wybrane zagadnienia lub grupy zagadnień z działalności kontrolowanej jednostki organizacyjnej
3) doraźna – mająca charakter interwencyjny, wynikający z potrzeby pilnego zbadania określonych zdarzeń
4) sprawdzająca – mająca na celu sprawdzenie wykonania zaleceń pokontrolnych kierowanych do kontrolowanych jednostek organizacyjnych.